Η γειτονιά ξαναζεί στα 25 Ανοιχτά Σχολεία - Δράσεις που απευθύνονται σε μικρούς και μεγάλους

03/03/2017

ethnos.gr

Παιδιά, νέοι, ηλικιωμένοι, αλλά και άνθρωποι που εξακολουθούν να αισθάνονται «παιδιά», ανεξαρτήτως καταγωγής και εθνικότητας, γίνονται ένα συμμετέχοντας στο μεγάλο πρόγραμμα του Δήμου Αθηναίων με τίτλο «Ανοιχτά Σχολεία».

Πρόκειται για μια φιλόδοξη προσπάθεια του δήμου να αντικαταστήσει την ανωνυμία και τη μουντάδα της μεγαλούπολης με γνώριμα πρόσωπα. Να δημιουργήσει κοιτίδες μάθησης, διασκέδασης, εκγύμνασης και δημιουργίας. Να ωθήσει τους συμμετέχοντες να γνωριστούν, να μοιραστούν ανησυχίες, δραστηριότητες και προβληματισμούς, και ταυτόχρονα να απολαύσουν τα ψυχικά οφέλη της συναναστροφής και της ουσιαστικής επικοινωνίας.

Στο πλαίσιο του προγράμματος, το οποίο υποστηρίζεται αποκλειστικά από το Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος, 25 σχολεία στις επτά δημοτικές ενότητες του Δήμου Αθηναίων παραμένουν ανοιχτά καθ' όλη τη διάρκεια της εβδομάδας αλλά και τα Σαββατοκύριακα για όλους τους πολίτες των τοπικών κοινοτήτων. Εκεί οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να παρακολουθήσουν μια ευρεία γκάμα μαθημάτων και άλλων δραστηριοτήτων, οι οποίες στοχεύουν σε αυτό που έλειπε για χρόνια: την αναβίωση της τοπικής κοινωνίας.

Το «Εθνος» επισκέφθηκε δύο από τα σχολεία της ιστορικής γειτονιάς της Κυψέλης, παρακολούθησε τα μαθήματα και συνομίλησε με τους εθελοντές εισηγητές και μαθητές, μικρούς και μεγάλους. Αυτό που αποδείχθηκε είναι ότι ο πολίτης αρέσκεται στην επαφή με άτομα του περιβάλλοντός του, είναι θετικός στη δημιουργικότητα και κυρίως έχει ανάγκη να ξεφύγει από την πίεση της καθημερινότητας.

Χαρακτηριστικά παραδείγματα τα τμήματα εκμάθησης Zumba για παιδιά 12 έως 18 ετών, αλλά και εκμάθησης κρουστών από ανακυκλώσιμα υλικά, τα οποία διδάσκονται στο 29ο Δημοτικό Σχολείο Κυψέλης επί της οδού Δοϊράνης. Η Ιωάννα Χαραλαμπίδου, ψυχολόγος στο επάγγελμα, με πιστοποίηση στη διδασκαλία Zumba, εισάγει νεαρές έφηβες στην κίνηση και στον χορό με απώτερο στόχο την τόνωση της αυτοπεποίθησής τους και των εκφραστικών τους μέσων. Το μυστικό της; Λίγη ώρα πριν από το τέλος του μαθήματος, σχηματίζουν όλες μαζί έναν κύκλο και συζητούν ό,τι επιλέξουν οι νεαρές μαθήτριες. «Στόχος μας είναι τόσο να εκτονωθούν σωματικά όσο και να τους δοθεί χώρος και χρόνος να εκφραστούν. Εκεί εντοπίζω τη μεγαλύτερη δυσκολία. Ενώ έχουν φαντασία και δεκάδες ιδέες, δυσκολεύονται να αφεθούν ελεύθερες» λέει.

Ελευθερία έκφρασης αναζητούν και οι μαθητές -ενήλικοι και ανήλικοι- που παρακολουθούν τα μαθήματα κρουστών που πραγματοποιούνται στις 6.00 μ.μ. στον ίδιο χώρο. Οι Δημήτρης Χριστοδουλάκης, Νίκος Αλεξόπουλος και Χρήστος Παπαδόπουλος, μουσικοί κρουστών και οι τρεις, δίνουν τον τόνο για ένα ξεχωριστό μάθημα γεμάτο ρυθμό και ένταση. «Διδάσκουμε ρυθμό. Εναν διαφορετικό ρυθμό που στοχεύει στην εκτόνωση της έντασης αλλά και τον συγχρονισμό σκέψης και κίνησης» αναφέρουν. Με «όπλα» ανακυκλώσιμους κάδους και μπαγκέτες, η συναυλία ξεκινά. Η κ. Μοσχούλα Ντάβου, συνταξιούχος και μητέρα μίας κόρης, η οποία συμπτωματικά μένει σε πολύ κοντινή απόσταση από το 29ο, παρακολουθεί μαζί με την αδελφή της το μάθημα. «Είναι καταπληκτικό πρόγραμμα. Είναι εκτόνωση, συγκέντρωση, ρυθμός» λέει με ενθουσιασμό. «Από την άλλη, εδώ συναντώ και γνωστές φυσιογνωμίες. Δενόμαστε με τη γειτονιά μας, και εκτός αυτού αξιοποιούνται τα ίδια τα σχολεία ως χώροι περισσότερων δραστηριοτήτων. Εξάλλου, πλατείες ή άλλους ανοιχτούς χώρους δεν έχουμε στην περιοχή, επομένως είναι μια καλή λύση για παιχνίδι και διασκέδαση» καταλήγει.

Μαθήματα Ελληνικών
Εξάλλου, σε μια πολυπολιτισμική συνοικία όπως η Κυψέλη, βήμα λόγου και ανάγκες προς κάλυψη έχουν όλοι. Και αυτός ακριβώς είναι ο ρόλος των «Ανοιχτών Σχολείων»: το άνοιγμά τους στο σύνολο της κοινωνίας. Το έργο αυτό επιτελούν τα μαθήματα ελληνικής γλώσσας για μετανάστες που πραγματοποιούνται στο 45ο Δημοτικό της οδού Πυθίας. Οι μαθήτριες -ως επί το πλείστον μετανάστριες από 45 ετών και άνω- μας υποδέχθηκαν με χαμόγελο. «Μου αρέσουν τα μαθήματα εδώ. Ανέκαθεν ήθελα να μαθαίνω και να ταξιδεύω» δηλώνει σε άπταιστα ελληνικά η κ. Βαλεντίνα, με καταγωγή από το Καζακστάν και μεγαλωμένη στη Μολδαβία. Ζει στη χώρα μας τα τελευταία 16 χρόνια και παραδέχεται ότι τον πρώτο ενάμιση χρόνο διαμονής μιλούσε μόνο αγγλικά. «Καταλάβαινα πολύ περισσότερα, ωστόσο δεν ένιωθα σίγουρη για τα ελληνικά μου. Από τότε που έμαθα για τα μαθήματα, τα παρακολουθώ ανελλιπώς. Είναι δύσκολη γλώσσα, όμως τη μαθαίνω κάθε μέρα και καλύτερα».

Σημαντικό μέρος των μαθημάτων είναι αφιερωμένο αμιγώς στα παιδιά δημοτικού. «Οι νεαρές ηλικίες έχουν ιδιαίτερες ανάγκες» λένε οι κ. Αναστασία Μπαμπούλα και Ναταλία Γκούμα, οι οποίες διδάσκουν μίνι μπριτζ στο 29ο Δημοτικό. «Στόχος των μαθημάτων είναι να αναπτύξουν την οξυδέρκεια και τη νοητική ικανότητα των παιδιών, αλλά και να τα εξοικειώσουν με ένα σύστημα πειθαρχίας. Το εντυπωσιακό είναι ότι η αντίληψή τους είναι οξύτατη, αφού μπορούν να αφομοιώσουν πολύ γρηγορότερα από τους ενήλικες».

Γ. Καμίνης: «Ενας θεσμός που πρέπει να επεκταθεί»

Εμφαση στον ρόλο των Ανοικτών Σχολείων ως συνεκτικού κρίκου μεταξύ των πολιτών δίνει, με δήλωσή του στο «Εθνος», ο δήμαρχος Αθηναίων Γιώργος Καμίνης. «Θεωρώ ότι η δράση μας για τα Ανοικτά Σχολεία είναι μία από τις σημαντικότερες παρεμβάσεις που κάνουμε για τη ζωή στην πόλη. Το να παραμένουν ?ζωντανά? τα σχολεία και το απόγευμα δεν συνιστά επιτυχία μόνο διότι πολλοί άνθρωποι μαθαίνουν πράγματα που θέλουν ή ασχολούνται με ζητήματα που πάντοτε τους ενδιέφεραν. Αυτό που αποτελεί πλεονέκτημα για τα Ανοικτά Σχολεία του Δήμου Αθηναίων είναι ότι μετατρέπονται σε πυρήνα που ενώνει τη γειτονιά, για την ώρα σε 25 σημεία της πόλης, αλλά από τη νέα χρονιά, ελπίζω, σε πολύ περισσότερα. Είναι μεγάλης σημασίας το γεγονός ότι την ίδια ώρα, σε δύο διπλανές αίθουσες, μπορούν μια μητέρα και το παιδί της να μαθαίνουν ξένες γλώσσες, χορό, ζωγραφική ή οτιδήποτε άλλο τους ενδιαφέρει. Κάτι που δεν θα μπορούσε να συμβεί αν δεν ήταν αποκλειστικός δωρητής το Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος. Αποτελεί προτεραιότητα για όλους μας ο θεσμός των Ανοικτών Σχολείων να επεκταθεί σε όλο και περισσότερα σχολεία και γειτονιές, με όλο και πιο πρωτότυπα προγράμματα».

ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΚΥΡΙΤΣΗ
Φωτογραφίες Θάλεια Γαλανοπούλου

Πηγή